Czy wydawnictwo to biznes?

Czy wydawnictwo to biznes?

Wydawnictwo kojarzy się nam najczęściej z produkcją książek, folderów – po prostu wyrobów papierowych przeznaczonych do czytania. Ale może być przecież wydawnictwo płytowe. Chociaż w tym momencie można by się zastanowić co ma większą rację bytu – czy wydawanie książek, czy też wydawanie płyt? Płyty CD przecież są powoli odsuwane na rzecz innych nośników dźwięku. Natomiast statystyki pokazują, że jeśli już czytamy książki to w ogromnej większości papierowe, ponieważ Polacy niechętnie potrafią się skupić przy audiobookach.

Czy wydawnictwo książkowe nadal może się opłacić?

Zacznijmy od tego, iż fakt, że polskie księgarnie mają problemy, niekoniecznie wynika z tego, że produkujemy mniej książek. Przeciwnie, nadal wydaje się Polsce dużo książek, tyle że są inne metody ich zakupu, a właściwie metoda, czyli Internet.

Zatem, jeśli się tyle książek produkuje to ich wydawanie powinno się komuś opłacać. Zależy to natomiast od wielu czynników, m.in. od rodzaju wydawanej literatury i sposobu generowania dochodów. Ten drugi czynnik może wydać się wieloznaczny, ale są przecież wydawane książki, które się prawie nie sprzedają oficjalnie w ostateczności na spotkaniach autorskich i do takich książek należy poezja.

Mimo to są wydawnictwa, które skupiają się na wydawaniu niszowych książek, finansowanych głównie ze środków zdobytych przez autora. Autor musi w tej sytuacji przewidzieć odpowiednią, dodatkową opłatę na rzecz wydawcy, choćby za skład i udostępnienie logo firmy.

Najbardziej opłacalna jest tak zwana literatura środka, najczęściej melodramatyczna lub sensacyjna i wydawania książek w tych gatunkach podjęły się wydawnictwa najbardziej znane. Nadal kupowana jest klasyka w eleganckich wydaniach.

Jednak znane wydawnictwa, które decydują się na wydanie, obiecujących ich zdaniem debiutów, stosują przynajmniej dwie metody finansowania – albo ryzykują finansowanie w całości, albo finansują częściowo przy istotnym dofinansowaniu autora.

Nie są odosobnione przypadki, znanych już wśród czytelników, autorów, którzy zaciągali na swój debiut niemałe pożyczki.

Inne możliwości dofinansowania wydawnictwa

Pytanie – jak jeszcze można dofinansować wydawnictwo. Najprościej to skorzystać z pożyczek dla firm, gdybyśmy na przykład chcieli dokonać nieoczekiwanego zakupu na rzecz wydawnictwa.

Bywają jednak programy ministerialne, które zakładają wydawanie książek. Odbywa się to oczywiście na zasadzie konkursów. Są też programy, które zakładają tworzenie innego rodzaju wydawnictw np. promocyjnych.

Wydawnictwa mają rację bytu, tylko warto korzystać na bieżąco z nowych wyzwań technologicznych i z nowych sposobów dystrybucji.