Jaki olej silnikowy do motocykla?

Jaki olej silnikowy do motocykla?

Olej silnikowy do motocykla spełnia wiele funkcji i nie należy go utożsamiać jedynie ze smarowaniem. Taki olej przyczynia się do skutecznego chłodzenia, ochrony przed korozją czy utrzymania w czystości wnętrza silnika. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej. 

Jaki olej silnikowy do motocykla? 

W olejach do motocykli konieczne jest stosowanie różnego rodzaju dodatków, które zapobiegają spienianiu oraz cechują się większą trwałością od innych olejów. Dobrej jakości oleje współpracują wraz ze sprzęgłem i skrzynią biegów, w przypadku dwusuwowych pojazdów te elementy posiadają oddzielny system smarowania. Olej 4T musi posiadać bogatszy skład, aby spełniać swoje funkcje. To wymaga od firm dużego zapotrzebowania w tworzenie wydajniejszych produktów. W sklepie dostępny jest system olej półsyntetyczny 4T. Ważna jest też eksploatacja oraz intensywność pracy. Jeśli zastanawiamy się nad wyborem oleju motocyklowego 10w40 bądź 10w50. Do bardziej uniwersalnych olei należą produkty 10w40, 10w50 – sprawdzi się przy jeździe agresywnej.

Oleje motocyklowe – 2T

Olej do motocykla 2T znajduje swoje zastosowanie w małych skuterach oraz wyczynowych motocyklach. Silniki dwusuwowe to jednostki lekkie oraz wydajne. Poza tym wymagają zastosowania innego oleju, gdyż one pracują w różnych warunkach. Taki olej jest dodatkiem do paliwa, w formie rozpuszczonej. Natomiast smarowanie newralgicznych elementów silnika odbywa się przy pomocy przepływu przed skrzynię korbową, mieszaniny paliwa oraz powietrza. Cykl życia paliwa jest krótki, dlatego w przeciwieństwie do olejów 4T nie muszą się one charakteryzować wysoką trwałością oraz nie zawierają dodatków. Wśród tych, które w nich występują, są te zapobiegawcze dymieniu i detergenty, które wspomagają zachowanie czystości we wnętrzu silnika.

Oleje motocyklowe silnikowe do dwusuwów mają dodatek do paliwa do wartości 2% do 4%. Tak naprawdę sporo zależy od zaleceń producenta. Jeśli oleju będzie za dużo może to nawet doprowadzić do zadymienia lub mostkowania świec. Jednak zbyt mała jego ilość skutkuje zatruciem silnika.

Olej motocyklowy – jakie ma funkcje?

Oleje silnikowe pełnią fundamentalne zadania. Na pewno smarują, chłodzą oraz czyszczą. W silnikach motocyklowych wraz ze wspólnym obiegiem obieg oleju dba także o utrzymanie parametrów w skrzyni biegów oraz sprzęgła. Utrzymanie optymalnego filmu olejowego pozwala na korzystanie z wielu możliwości jednostki, silnikowego i oleju w maszynie. To pozwoli na uniknięcie zbędnych nerwów, ale też dodatkowych wydatków na zakup oraz wymianę części w jednostce napędowej.

W temacie oleju silnikowego warto zaufać osobom, które zbudowały nasz motocykl. Są to chemicy, inżynierowie, specjaliści od mechaniki, będą oni w stanie dopracować pojazd. Warto zaufać producentom i wybrać olej, który oni rekomendują. Marka oleju nie ma takiego znaczenia, głównie liczą się parametry, zaczynając od klasy, jakości, rodzaju. Nie oznacza to, że nie warto pogłębiać swojej wiedzy na ten temat.

Olej motocyklowy – lepkość oraz jakość

Podstawowym parametrem oleju jest jego lepkość, która została w odpowiedni sposób uregulowana. Dzięki temu można określić, czy motocyklowe oleje silnikowe są odpowiednie. Lepkość, jaką mają oleje mineralne można określić przy pomocy prostego schematu, czyli dwie cyfry określające lepkość. Z motocykli korzysta się głównie w sezonie letnim, dlatego warto zwrócić uwagę na oznaczenia olej 10W40 oraz 10W50.

Oleje samochodowe posiadają różne klasy. Jakość olejów motocyklowych są opisywane zgodnie z dwoma klasyfikacjami – JASO oraz ISO. W klasyfikacji JASO można znaleźć oznaczenia MA oraz MB. Oleje, które mają oznaczenia MA najczęściej są spotykane w wersji MA -1 oraz MA – 2.

Rodzaje olejów silnikowych

Rodzaj oleju silnikowego jest jedynym parametrem, gdzie można zaszaleć. Do wyboru mamy trzy opcje – olej mineralny, syntetyczny oraz półsyntetyczny. Najlepiej postawić na olej syntetyczny, ma on w swoim składzie sporo uszchlatniaczy. Taki olej będzie jednak droższy w porównaniu do konkurencji. Przy corocznej wymianie warto zapłacić kilkadziesiąt złotych więcej oraz sprawić, by olej miał lepsze warunki do pracy.

Na czym skupić się przy wyborze oleju?

Ostatnim ważnym zagadnieniem, jakie dotyczy olejów silnikowych, jest ich regularna wymiana. Nawet świetnej jakości oleje są zużywane w trakcie eksploatacji, tak samo wygląda sprawa z filtrami. Dlatego trzeba pamiętać o regularnej wymianie na nowe zestawy.

Trzeba zastanowić się, na jaki olej postawić, ten tańszy, czyli mineralny, pośredni – półsyntetyczny czy najdroższy syntetyczny. Oleje syntetyczne należą do tych najlepszych jakościowo, dlatego jeśli możemy sobie na takie pozwolić, warto je kupić. W wielu przypadkach syntetyczny olej spełni nasze wymagania.

Często obok korka do oleju znajduje się nalepka, która zaleca używanie danej marki smarów. Stosowanie oleju powinno być w pełni przemyślane. Musi być odpowiednia lepkość oleju, jakość oraz rodzaj. Kierując się tymi zasadami, na pewno wybierzemy odpowiedni produkt. Wejdź na stronę https://www.intermotors.pl/oferta/olej-silnikowy-5010178~3224, gdzie dowiesz się więcej.